E-ticaret Güven ve Güvenlik

E-ticaret Güven ve Güvenlik

Güven, kişiliği besleyen, ilişkilerin temeli, işbirliği altyapısı, psikolojik dayanak gibi unsurların yanında sosyal ortam ve pazarlarda temel ihtiyaçlardan bir tanesidir. E-ticaret için güvenlik, uygulama ve diğer bilişim sektöründe; ikili ilişkiyi güçlendirebilir, hızlı iş grupları oluşturabilir, alış-satış dengesini değiştirebilir. E-ticaret güvenlik arttırıcı hakkında oluşturduğumuz 8 maddeyi inceleyelim:

  1. SSL Sertifikası

Güven ilişkisinin mimarlarından olan ve Netscape tarafından geliştirilen SSL, gönderilen bilginin sadece gideceği adreste deşifre edilmesi sağlanır. Güvenlik ve gizlilik inşası için kullanılan bu araç, uçtan uca şifreli olduğundan bilgi hırsızlığa önlenir ve müşteri için güven kazanımı söz konusudur.

Bir bilgi gönderilmeden önce şifrelendiği için SSL’nin avantajı oldukça yüksektir. Güvenlik duvarı olan bu protokol, simetrik anahtar ile şifrelenmektedir. E-ticaret güvenlik önlemlerinde SSL şart olup müşteriye güven vermenin ilk kuralıdır.

  1. Kriz Yönetimi

Güven müşteri ile satıcı arasındaki duygusal bir bağdır. Eğer bu ilişkilerden bir tanesi koparsa arz talep dengesi ortadan kalkar. Bir şirketin güven kaybetmesi müşteri kaybetmesine ve bunun sonucunda da zarar etmesine neden olacaktır. Bu yüzden güven eksikliğinden doğacak tüm kriz sürecinin yönetilmesi gerekmektedir.

E-ticaret güven sektöründe tüketiciler için risk grupları; işlevsel risk, psikolojik risk, finansal risk, zaman riski ve sosyal risk olarak ortaya çıkar. Güven ve risk iç içedir. Güven yoksa risk, risk yoksa güven vardır. Bu yüzden güveni en iyi şekilde inşa edip risklere karşı savunma almak gerekmektedir.

ERP ile yönetmek daha kolay: E-ticaret için ERP

  1. Güveni Zedeleyen Unsurlar

Marka olma yolunda ilerleyen her şirketin kabusu olan güven eksikliği bazı durumlar sonucu ortaya çıkar. Bunları kısaca anlatırsak;

  • Kredi Kartı Dolandırıcılığı: 1960 yılında kullanılmaya başlanan kredi kartları, özellikle yazılım ve internetin gelişmesiyle tehlikeye açık bir konuma geldi. Eğer kendinizi tam olarak ifade edemediyseniz ve bir marka değilseniz müşterinizin size güvenmesi oldukça zor. Bu yüzden onlara yüzde yüz güven sağlayacak kriterleri inşa edin. Kredi kartı dolandırıcılığın yarısı internet ile alakalı olduğundan insanlar e-ticaret sahiplerine çabuk güvenmiyor.
  • Fikri Mülkiyet: Fikirlerin, ürünlerin, açıklamaların, site temasının çalınıp kullanıldığı durumdur. Müşteri güven sağlamayacağı için ürün de talep etmeyecektir.
  • DDoS: Bilgisayarlar tarafından siteye trafik yüklenmesidir. Web siteniz yoğunlukla durma noktasına gelir. Gelen müşteri siteye güvenmez ve rakiplerinize gider. Buna karşı önlem almalı, tepkiyi sağlamalı ve müşteriyi bu tür olacak saldırılardan minimum zararla kurtarmalıdır.  
  1. Erişebilirliği Arttırmak

Web sitelerin erişimini ve erişebilirliğini arttırarak insanlara güven sağlayabilirsiniz. Bunun için; web sitelerinizi uygulamaya dökün, sosyal medya kanallarını aktif olarak kullanın, 7’den 70’e herkese erişebilmek güveni erişebilirliği sağlamaktadır. Tüketicilerle güven ortamı sağlamlaştırmak için profesyonel düşünüp her müşteriyi web sitemize çekmek için çalışmalıyız. Lakin burada, altyapıyı sağlam oluşturmalı e-ticaret güvenlik konularını inceleyip sık döşemeli ve müşteriyi asla mağdur etmemeliyiz. Bir müşterinin mağdur olması yüzlerce müşterinin mağdur olması demektir.

Müşteri Kazanmak: Yeni Müşteri Kazanmak

  1. Web Tasarım Kalitesi

Eğer bir e-ticaret siteniz varsa bunun tasarımı pürüzsüz ve muhteşem olmak zorundadır. Herhangi bir hata, kullanıcıyı rakiplerinize yönelmesine, güven ilişkisinin zedelenmesine ve başarının da kesintiye uğramasına neden olur. Web tasarımların hangi platformda tüketiciye ulaşıyorsanız o kapsama göre renk, desen vb. seçimleri yapılmalıdır. Kod hatalarının gün yüzüne çıkması, temadaki anlamsızlık gibi unsurlar müşteriyi kaybettirecektir.

Bir tasarımın mutlaka, responsive olması, hızlı yüklenmesi, görsel kalitesi ve kolay gezinme imkanı tanıması gerekmektedir. Bu yapılardan bir tanesi eksik olursa müşteri çok çabuk sıkılacak ve sitenizden çıkış yapacaktır.

  1. Şirket Bütünlüğünü Sağlamak

Bir şirketin tam olarak donatılmadan faaliyete geçmesi intihar olarak görülmektedir. A’dan Z’ye her kategorinin bilgilerle dolu olup, gizlilik politikası, hakkımızda, iletişim gibi sayfaların noksansız şekilde doldurulması ve yayın hayatına geçirilmesi gerekmektedir. Eğer e-ticaret siteniz, mobil uygulamanız ya da sosyal medya hesabınız varsa açıklama, bilgilendirme, meta title gibi unsurları yazmadan paylaşmanız müşteri gözünde eksik olarak nitelenecek ve güven sorunu oluşmaya başlanacaktır.

  1. Ürünün Geç Teslim Edilmesi ve İade

Bir müşteriyi kaybetmek oldukça kolaydır lakin bir müşteriyi kazanmak dünyanın en zor işlerindendir. Bu yüzden müşteri sizinle iletişime geçtiği andan ve ürünün kargoya verilene kadar süreçte hızlı olmanız gerekmektedir. Bir müşteri ürününün 1-2 gün sonra kargoya verilmesini anlamlandıramayacak ve siparişi iptal edecektir dolayısıyla da e-ticaret için güven sorunu ortaya çıkacaktır.

Aynı şekilde müşteri ürünü fotoğraf ve okuduğu açıklamalara göre aldığından beğenmeme ihtimali vardır. Bu kapsamda, iade etme sözleşmesine göre iade sürecini profesyonel şekilde yönetmeli ve bir müşterinin daha güvenini kaybetmemek için buna göre aksiyon almalısınız.

  1. Sanal Topluluk

Bir işletmenize farklı platformlardan kaynak çekmek ve bir topluluk oluşmak için sanal topluluk yani sosyal medya topluluğunu kullanmak gerekmektedir. Sosyal medya sayesinde hem güveni yayabilir hem de satış hacminizi arttırabilirsiniz. Kurumsal bir kimlik oluşturmak ve güven tazelemek için sosyal medyada aktif olarak satış stratejileri oluşturabilirsiniz.

İnsanlar sosyal medyadaki bilgilere sitelerin hakkımızda yazdığı yazılardan daha çabuk güvendiği bilinmektedir. Bu yüzden, aktif bir sosyal medya hesaplar yönetmek, müşterilere anında cevap sağlamak ve müşterilerle bir dost havasında tasarımlar üretmek dostluğu baki kılarken e-ticaret güvenlik sorununu da ortadan kaldıracaktır.

 

E-ticaret Güven ve Güvenlik
E-ticaret Güven ve Güvenlik

E-ticaret güvenlik önlemleri ve güveni zedeleyecek unsurları bilmek site ve müşteri güvenliği için önem arz ederken, satış hacimleri için ve devamlı müşterinin oluşmasında müşterileri cezbeden ilk unsur güvenliktir.

E-Ticarete Başlayanlar için