Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret

Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret

Yeni başlayanlar için e-ticaret sektörü, fiziksel ürünlerin internet sektörüne taşınarak satılacağını düşünenlerin yanılmasıyla başlar. E-ticaret için başarı; teknik ayrıntıların doğru uygulanması ile başlayıp müşterinin devamlı sitenizi ziyaret etmesini, müdavimi olmasını, sosyal medya hesaplarınızı sık sık ziyaret etmesi için alt yapı çalışmalarıyla devam eder. Bir de bu çalışmalar, e-ticaret için gerekliyse büyük olduğu kadar da zordur.

Ticaret için fiziksel mağazaları örnek alırsak; direkt fiziksel bir dükkan açsanız ilk başlarda satışınız çok az olur. Lakin  fiziksel mağazaya ürün çeşitliliği getirir, müşteriye hitap edecek ayrıntılar koyarsanız satışlarınız artar. E-ticaret sektörü de böyledir. İlk başlarda sizi kimse tanımaz lakin kullanıcı odaklı e-ticaret geliştirdiğinizde mutlaka yapay müşterileriniz sizi sürekli ziyaret eder ve doğal reklamınızı da yapılmış olur.

E-ticaret sektöründeki ayrıntıları yapmak için bazı bilgilere, uygulamalara ihtiyacımız var. Hib.com.tr olarak bunlardan bahsedeceğiz.

E-ticarete Başlamak İçin Teknik Bilgiler Klavuzu

Elektronik ticaret anlamına gelen ve İngilizcesi E-commerce olan, somut ya da soyut ürünlerin internet yardımıyla satışının yapılmasına e-ticaret denir. E-ticaret sadece bir ürünün satışı değildir. E-ticaret yazılımından reklama kadar yüzlerce farklı kriter e-ticaret sektörünü olumlu ya da olumsuz olarak etkilemektedir. Yeni başlayanlar için e-ticaret hakkında bir yol haritası belirlersek bu 9 aşamada olur. Bu aşamalar;

  1. Hedef ve hedefe ulaşma için strateji belirlemek
  2. Pazar araştırması
  3. Anahtar kelimelerin tespit edilmesi
  4. Site detayları; yazılım mimarisi, tasarım dokunuşları
  5. Teknik ayrıntılar
  6. SEO
  7. Yazı değeri olan her şey; içerik
  8. Dil
  9. Başarıyı kontrol etme

Yukarıdaki faktörleri detaylı olarak açalım.

  1. Hedef ve Hedefe Ulaşma Stratejisi

E-ticaret yapmak boş zamanlarda yapılacak ve yüksek gelir elde edilecek bir sektör değil. Bunun nedeni ise; her Google güncellemesi ile SEO kriterlerin değişmesi, e-ticaret sektöründeki büyük sitelerin yer alması, sektördeki markalarının her alanda ürün satması ve araştırmanın sağlıklı olarak yapılamamasından dolayıdır. E-ticaret hedefi koyuyorsanız mutlaka işe kendinizi tam olarak adamalısınız. Bunun için şunları önemseyip araştırın;

  • Rakiplerinizi tanıyın.
  • Google tanıyın.
  • Reklamları öğrenin.
  • Sosyal medyayla içli dışlı olun.
  • Amacınızı, vizyonunuzu ve misyonunuzu oluşturun.
  • E-ticaret alt yapısından ne kadar bütçe ayıracağınıza kadar çalışmalar yapın.
  • Ekip oluşturma çabasında patron değil lider vasfını amaçlayın.

Marka Olmak: Nasıl Marka Olunur?

  1. Pazar Araştırması

Amaç, vizyon ve misyon belirlemesinden sonra ikincil aşama, araştırma yapmaktır. Sektörde sizlerden yüzlerce olduğunu çoğunun markalaştığını, müşterisinin daimi olduğu gibi e-ticaret sektöründe de negatif düşüncelere sebep olabilir. Farkınızı belirterek bir pazar araştırması yapın. Girişimcilerin ve startup kurucularının en büyük başarısı; sektördeki açığı tespit etmeleri ve buna zaman ayırıp çalışmalarıdır. Pazar araştırması ürünle sınırlı kalmayıp sektörün ve diğer kriterlerinde araştırılmasıdır. Bunun için;

  • Ürünü daha önce kimler satmış ya da satıyor, tanıyın; başarılarını ve açıklıklarını öğrenin.
  • Google Keyword Planner, Yandex metrica gibi araçlarla ürünlerinizin varyasyonlarını tanıyın.
  • Grafik tasarım araştırmaları yapın, ürün satmayacak aksine fotoğraf satacaksınız.
  • Ürünlerin rakiplerini tanıyın; rakip siteleri değil.
  • Video üretecekseniz Youtube pazarını öğrenin.

Pazar Araştırması Rehberi: Pazar Araştırması Nasıl Yapılır?

  1. Anahtar Kelimelerin Tespit Edilmesi

Anahtar kelimeler bizim arama motorlarında organik olarak, sıfır maliyetle ilk sıralara çıkmamızı sağlayacak tek unsurdur. Bu yüzden ‘doğru’ anahtar kelimenin bulunması ve bu kelimenin ‘etkili’ olarak ifade edilmesi gerekir. E-ticaret anahtar kelime tespiti ile ilgili;

  • Anahtar kelimede profesyonelleşmiş araçları kullanın; SEMrush, Ahrefs, Keywordtool bunlardan bazılarıdır.
  • Video kelime stratejilerini öğrenin.
  • Google trend, Google keyword tool, Google ads en büyük anahtar kelime araştırma destekçiniz olacak.
  • Müşterilerin sorgularını takip edin; Google Search Console ve Google Analytics ile neyin sorgulandığını öğrenin.
  1. Site detayları; yazılım mimarisi, tasarım dokunuşları

Bir e-ticaret sitesi oluşturmak istiyorsanız ilk başlangıcınız yazılım. Ücretsiz yazılımlar sizi sadece bir noktaya götürür ve güvenlik önlemleri, kusurlar, esneklik sağlanmadığından tam verim sağlayamazsanız. Destek alabileceğiniz, sorumluluğu paylaşabileceğiniz, size daha iyi çözümler sunabilecek yazılım tercihlerini kullanmalısınız. Ayrıca, site tasarımı müşterileri cezbeden en önemli kriterdendir. Genel olarak e-ticaret sitesi detaylarında;

  • E-ticaret yazılımlarını, entegrelerini, ödeme seçeneklerini, kargo mimarisini oluşturun.
  • ERP ve CRM, başarınıza giden en büyük yoldur.
  • B2B ve B2C yol arkadaşınızdır asla ihmal etmeyin.
  • Yazılıma uygun olabilecek entegreler sizi bir adım öteye götürüp rakiplerinizden sıyırılmanızda en büyük etkendir; gerek güvenlik, gerek hız, gerek esneklikler buna örnektir.
  • Tasarıma özen gösterin; sosyal medya çalışmalarınız, ürün çekimleriniz size müşteri ve trafik kazandırırken marka hacminizi de büyütür.
  • Logo ön yüzünüzdür, renk seçimleri, desenler kurumsal kimlik oluşturmada önem arz eder.

ERP Rehberi: E-ticaret İçin ERP

  1. Teknik Ayrıntılar

E-ticaret pazarı her zaman rakiplerin olduğu bir yerdir. Reha Muhtar'ın “Herkes söz verir lakin marka bunu yapar” enlightenedsözüyle hareket ederek markanıza ait teknik detayları oluşturun. Müşterilerinize indirimlerden bahsedin. Müşterinin kolay ürün satın alması için özel yazılım çalışmaları geliştirin. Teknolojiye ayak uydurarak e-ticareti mobile taşıyın. Müşterinin birden fazla ürün alması için onları motive edin, indirim sağlayın onları özel olarak gösterecek kampanyalar yapın. Bununla ilgili;

  • 301 yönlendirmesini SEO göre uyarlayın.
  • Risk haritası ortaya çıkartın.
  • 302 sayfalarını yönetin, kalıcı hale getirin.
  • 404 sayfasını düzenleyerek kullanıcı dostu olun.
  • Screaming Frong, Moz, Ahrefs gibi araçlarla sitenizi yönetin.
  • Resim altı yazısı, meta title ve description kullanımı, anahtar kelime yoğunluğu birer teknik ayrıntıdır.
  1. SEO

Arama Motoru Optimizasyonu demek oyunu kurallarına göre oynamak olarak ifade etmek gerekir. Bu kapsamda A’dan Z’ye SEO öğrenmek, kendini geliştirmek her zaman ve her sektörde başarı demektir. SEO’dan korkmayın aksine onunla yaşamaya çalışarak ondan zevk almaya başlayın. E-ticaret SEO kapsamında bu makalenin hepsi aslında SEO’nun sadece bir adımıdır. Google göre; 200 farklı kriter SEO'yu doğrudan ya da dolaylı yoldan etkilemektedir. SEO ile ilgili 200’den fazla kriter bulunan Google için biz önemli olan sadece 5 tanesini söylersek;

  • Ana merkeziniz Google değil kullanıcı olmalıdır.
  • Google ads direkt olarak SEO katkısı sağlamaz ama uzun vadede marka kimliği oluştuğu için SEO katkısı olur.
  • İçeriklerinizi, anahtar kelimelerinizi, resimlerinizi optimize ederek kullanıcılara yönelik olun.
  • Link yapınızı yönetin; gereksizleri kaldırın, eskileri iyileştirin, yenileri sağlamlaştırın.
  • Robot.txt, RSS, site harita, arama motorlarına kayıt, kategori ve sayfa yönetimi sağlanmalıdır.

Hizmetimiz: Doya Doya SEO Hizmeti

  1. E-ticaret İçerik

Yeni başlayanlar için e-ticaret sektöründe en büyük arkadaşınız içeriklerdir. Eğer anahtar kelime analizini yapar, reklam kanallarına para vermek, sosyal medya reklamlarına para harcayıp trafik beklemek marka kimliği oluşmasında yararlı olsa da, doğal trafik gibi olmayacaktır. Doğal trafik kazanmak için e-ticaret için içerik kısmına farklı bir boyut kazandırarak rakiplerimizden sıyrılmalıyız. Bunun için;

  • Bulduğunuz anahtar kelimeleri mutlaka anahtar kelime yoğunluğuna uyarak cümlelere serpiştirin.
  • Cümlelere sadece anahtar kelimeniz değil varyasyonlarınızı da ekleyin.
  • Ürün açıklamalarında kısa, net, yorumsuz olun.
  • Başlıklarınız Google’da noktalı olarak gözükmesini istemiyorsanız 70 kelime sınırı geçirmeyin. Meta description ise maksimum 150 kelime olmalıdır aksi halde … olarak gözükür.
  • Ara başlık kullanımı, az da olsa anahtar kelimeleri bold yapma, h1-h2 başlık etiketi, kategori açıklamaları ve sayfa yapısı oluşturmaları incelikle yapın.
  • Resim açıklamaları, site başlığı, e-ticaret site sloganı kullanımında rakipsiz olmak için özel ve dile pelesenk olacak cümleleri tercih edin.

E-ticaret İçerik: E-ticaret İçin İçerik Yazmak

  1. E-ticaret Dil Yapısı

E-ticarete yeni başladıysanız markanızın her yere ulaşabilmesi için mutlaka dil yapısına özen gösterin. Satışlarınızı ulusal değil uluslararası düşünerek hareket edin. Google Webmaster Tools’a kayıt edeceğiniz ülke ile, farklı ülkelerde çalışmalar gözetebilirsiniz. Çeviri hizmeti alarak başarılarınızı yurt dışında da gösterin. İnsanlar sadece Türkiye’den giriş yapmayacaktır; Avrupa ve Afrika’da bazı ülkeler Türkiye’de e-ticaretten faydalanmaktadır.

  1. Başarıyı Kontrol Etme

E-ticaret için tüm teknikler sonucu zamanında etkisiyle belli bir başarıya geleceksiniz. Lakin bu başarı kontrol edilmediği taktirde kısa vadede olmasına sebep olacaktır. E-ticarette ürün satmak ve gelir elde etmek için bir şeylere ihtiyacınız var bunlar;

  • Link yapısını sürekli kontrol edin.
  • Sıralamanızı kontrol etmenizi sağlayacak yazılımlardan faydalanın
  • ERP ve CRM sayesinde başarıyı kontrol etme şansına sahip olun.
  • Arama araçlarını metrikleri ile başarıyı kontrol edin, başarısız sayfaları düzeltin.
  • Markayı arka planda bırakmayın. Ürünlerinizin yanında markanın da başarıya ulaşması için çalışın.

Tüm bu çalışmalar SEO daha çok sevmeniz için nedenler arasındadır. E-ticaret yapmak sadece bir ürün satmak ve bunu daimi kılmak değildir. E-ticarete girmek için mutlaka sağlam alt yapınızı oluşturmalı, alt yapının yanında dinamik geliştirmelerle inovatif bir kimlik sahibi olmalısınız.

Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret
Yeni Başlayanlar İçin E-ticaret

Yeni başlayanlar için e-ticaret dinamik bir kimliği olan, kendisini her zaman geliştirmeyi hedefleyen, farklı kaynak birimleri ile doğal trafik oluşturan ve ürünlerin satılarak başarı elde edildiği bir ortamdır. Başarıya giden yolda hib.com.tr olarak e-ticarete etki eden olayları açıkladık.

E-Ticarete Başlayanlar için